Na co należy zwrócić szczególną uwagę, decydując się na wybór konkretnego środka smarnego? Jakie jego parametry powinniśmy wziąć pod uwagę?

W większości maszyn i urządzeń producent określa wymagane parametry środka smarnego, podając przykładowo zalecaną minimalną klasę jakości, lepkość kinematyczną, temperaturę utraty płynności, wskaźnik lepkości czy również klasę czystości biorąc pod uwagę warunki pracy, specyfikację urządzenia lub układu, a czasem i położenie geograficzne, w którym będzie eksploatowane urządzenie. Dotyczy to zarówno oleju hydraulicznego, przekładniowego czy smaru plastycznego.

Wspomniany rodzaj środka smarnego zalecany przez producenta układu czy urządzenia zwykle jest umieszczany w Dokumentacji Techniczno-Ruchowej, gdzie umieszczona jest również informacja o kontrolowaniu środka smarowego czy jego wymianie.

Niemniej jednak nie powinno się ograniczać doboru środka smarnego wyłącznie na podstawie Dokumentacji Techniczno-Ruchowej, gdyż często urządzenie pracuje w bardzo specyficznych warunkach, które nie zostały wzięte pod uwagę przy tworzeniu DTR jak na przykład skrajnie wysoka i niska temperatura pracy, duża wilgotność czy zanieczyszczenie środowiska, w którym pracuje. Przy doborze środka smarnego należy również wziąć pod uwagę rocznik urządzenia, stan techniczny, natężenie pracy czy postoje.

Zupełnie inaczej wygląda dobór środków smarnych do obróbki powierzchniowej (obróbka skrawaniem, obróbka plastyczna metali, obróbka cieplna lub ochrona antykorozyjna). W tym przypadku wybór jest uzależniony od wielu czynników, jak na przykład:
• rodzaju obrabianego materiału,
• narzędzia i jego powłoki,
• sposobu aplikacji,
• wymagań dotyczących usuwania/mycia wcześniej naniesionego środka po procesie technologicznym,
• wymagań następnego procesu technologicznego,
• jakości obrabianej powierzchni.

Co w największym stopniu wpływa na rozwój i modyfikację środków smarnych?

Aktualnie obowiązujące trendy w projektowaniu nowoczesnych układów smarowych, zmierzające do obniżenia ich objętości, podwyższenia ciśnienia, wzrostu wartości przepływów, zmienne obciążenia oraz skrajnie różne temperatury pracy przekładają się na znacznie wyższe obciążenie środków smarowych, a tym samym narażenie ich na przyspieszone procesy degradacji poprzez np. zmienne temperatury pracy, wyższe ciśnienia pracy. Zmiany w konstrukcjach nowoczesnych układów smarnych oraz sprostanie coraz to wyższych wymaganiom wymuszają na producentach środków smarowych konieczność innego spojrzenia i ich modyfikacji.

Innym powodem modyfikacji środków smarowych są również zmiany w regulacjach REACH, które zostały przyjęte w celu lepszej ochrony środowiska i zdrowia człowieka przed zagrożeniami. Wspomniane zmiany spowodowały konieczność modyfikacji bardzo specjalistycznych środków smarowych, jakimi są emulsje wodorozcieńczalne.