Na świecie pływa około 94 tys. promów . Spaliny uwalniane są nie tylko podczas rejsu, ponieważ promy zacumowane w porcie są zazwyczaj zasilane przez silniki pomocnicze na olej napędowy, emitujące dwutlenek węgla, tlenki siarki i tlenki azotu. Emisję można znacznie ograniczyć zasilając statki energią elektryczną z nabrzeża. Takie rozwiązanie ma zostać uruchomione do końca tego roku w porcie w Tallinie. Ostatnie przykłady to również porty w Incheon w Korei Południowej oraz we francuskiej Marsylii. W każdym z przypadków zacumowane promy będą mogły korzystać z rozwiązań pozwalających na znaczne obniżenie nie tylko emisji spalin, ale także kosztów operacyjnych oraz poziomu hałasu i drgań przy nabrzeżu. Technologię dostarczy firma ABB.

Przemysł promowy znajduje się pod rosnącą presją, aby obniżać emisję zanieczyszczeń. Wśród rozwiązań, które mogą w tym pomóc znajdują się m.in. technologie pozwalające na zasilanie zacumowanych jednostek z lądowej sieci elektroenergetycznej. Zainteresowanie nimi widoczne jest również w Polsce i myślę, że będą one elementem wszystkich nadchodzących projektów budowy oraz modernizacji terminali promowych. Takie rozwiązania są zresztą rekomendowane w dyrektywie Unii Europejskiej w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – wyjaśnia Michał Ciąćka, ekspert ABB.

Dzięki technologii przyłączy brzegowych (tzw. „shore-to-ship”) promy zacumowane w porcie nie muszą używać silników pomocniczych do zasilania systemu ogrzewania i chłodzenia, wentylacji czy wyposażenia kambuza. Zamiast tego wykorzystują bezemisyjną energię elektryczną z lądowej sieci elektroenergetycznej. Takie rozwiązania dostarczane przez ABB są już z powodzeniem wykorzystywane przez ponad 50 portów na całym świecie. Teraz dołączają do nich kolejne.

W nowym terminalu pasażerskim w Incheon, otwartym w kwietniu 2019 r., ABB zainstalowała na lądzie przyłącze energetyczne, obejmujące transformator, rezystor uziemiający oraz statyczną przetwornicę częstotliwości o mocy 2000 kVA, z wyjściem 50/60 Hz, która dostosowuje częstotliwość prądu do tej wykorzystywanej na statkach. Pozwoli to na zapewnienie promom zasilania z wykorzystaniem czystej energii, a także na obniżenie uciążliwego dla lokalnej społeczności hałasu i drgań na nabrzeżu. To szczególnie ważne dla władz portu ze względu na jego położenie, a także aspiracje do bycia istotnym węzłem komunikacyjnym w Azji Południowo-Wschodniej.

Również port w Marsylii zostanie wyposażony przez ABB w specjalnie zaprojektowany system zarządzania instalacją elektryczną do zasilania jednostek pływających. Ponadto do cumujących tam trzech promów pasażerskich należących do Corsica Linea, łączących Marsylię z Korsyką, ABB dostarczy rozwiązanie do kompensacji mocy Dynacomp, zmniejszające napięcie energii elektrycznej z lokalnej sieci do 11 kV, co umożliwi zasilanie urządzeń pokładowych. Instalacja rozwiązań ABB jest już w toku na jednej z jednostek, a na dwóch kolejnych zostanie zrealizowana w 2020 r.

Źródło: ABB